Polní dráhy

Polní a úzkokolejné železnice

Pionýrská parková zahradní dráha Budapešť


Pionýrská úzkokolejná parková zahradní železnice v Budapešti v Budínských vrších byla postavena jako dráha volného času v letech 1948-1950. Zároveň dráha sloužila pro výchovu železničářské mládeže v Maďarsku. Úzkokolejná dráha v Budapešti má rozchod 760mm stejně jako u nás na JHMD nebo dráze Třemešná - Osoblaha. Dráha má celkovou délku asi 11 km a dokonce i jeden tunel, což na úzkokolejkách nebývá běžné, zejména v tak rovinaté zemi jako je Maďarsko. Dráha má několik stanic. Jejich názvy odpovídají ryzí maďarštině: Výchozí stanice se jmenuje Széchenyihegy, koncová Hüvősvőlgy.
Lokomotivní park je tvořen převážně rumuskými Faury Mk45 (TU48.0 JHMD). Osobní vozy jsou produkce Ganz - tedy domácí maďarské produkce. Dráha má také muzejní vozidla např. parní čtyřspřežní lokomotivu řady 490 (U46.0 - Černý Balog) a motorovou lokomotivu Ganz Mk49. Dalším historickým vozidlem je čtyřnápravový vůz se spalovacím motorem a chladiči na střeše.
V současné době slouží dráha jako železnice volného času a muzeum maďarských úzkokolejných železnic. Dráhu jsme navštívili v rámci cesty za vozidly městké hromadné dopravy v Budapešti spolu s příznivci Zahradní železnice.






Maďarské úzkokolejky - rozcestník

Úzkokolejné železnice - Hl. stránka



Zahradní železnice


Rukavice do fitness a nebo pro cyklistiku