Polní dráhy

Polní a úzkokolejné železnice

Lasselsberger Plzeň - průmyslová dráha Kateřina - Hájek - Vonšov


Průmyslová dráha firmy Lasselsberger Plzeň je dodnes plně funkční až na některé nepoužívané úseky. Není tedy úplně dráhou pro svezení veřejnosti i když občas jsou sem přesunována vozidla pro jejich přepravu při různých šotoušských a důlních akcích. Průmyslová dráha Kateřina - Hájek - Vonšov stále dnes souží původnímu účelu a to přepravě kaolínu z hlinišť do zpracovatelských závodů. Dráha má průmyslový rozchod 600 mm a patří firmě LB Minerals, která je dceřinou společností firmy Lasselsberger Plzeň. Dráha začala fungovat již v předminulém století a provoz s výjimkou amunálních úseků na ní zahajovaly dvojspřežní parní lokomotivy různých německých výrobců - O&K, Krauss a Henchel. V období I. republiky se majitelé kaolinových dolů neměnili až do roku 1948, kdy se firma přeměnila na Sedlecké kaolinové závody n.p. V té době již na dráze jezdily také benzinové motorové lokomotivy Deutz (v době války měly pohon na dřevoplyn). Na konci padesátých let parní úzkokolejné lokomotivy vytlačily z provozu dodávky motorových lokomotiv z firmy Stavoloko nebo Stavostroj Praha. Pro nezpevněné podloží dráha přežila i nákladní automobilizaci v letech 70-tých (tehdy zanikla dráha Beroun-Koněprusy nebo Frýdlant-Heřmanice) a nakonec i dobu poplyšově revoluční, kdy docházelo k privatizaci státních majetků za účelem jejich zrušení či finančního krachu. Zde se tak naštěstí nestalo z důvodu stálé poptávky po kvalitním kaolínu z tuzemska a ze zahraničí. Dráha tedy také vedle svého původního využití také slouží úzkokolejným nadšencům a fotičům při mimořádných událostech při zachování firemních bezpečnostních pravidel.



Modelová železnice HO Muzeum polních železnic Modelová železnice


Posilování a kulturistika, trénink i výživa